Σημαντικές αλλαγές στις υποχρεώσεις που έχουν οι επιχειρήσεις εστίασης στη καθημερινή λειτουργία τους.
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση Α.1073/2023: Απόσυρση από τη χρήση και οριστική παύση Ειδικών Ασφαλών Φορολογικών Διατάξεων Σήμανσης Στοιχείων (ΕΑΦΔΣΣ) για το σύνολο των οντοτήτων. Παύση χρήσης απλών Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) για τις οντότητες εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα και ορισμός υποχρέωσης χρήσης, ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου ή ΦΤΜ Εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου.
Η απόφαση εκδίδεται λόγω της ανάγκης παύσης χρήσης των απλών ΦΗΜ που ορίζονται στην υπό στοιχεία ΠΟΛ. 1220/2012 απόφαση από τις οντότητες εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα και ορισμού αντίστοιχης υποχρέωσης χρήσης από τις ως άνω οντότητες, ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου, ΦΤΜ Εστιατορίου και ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου, με σκοπό τη διασφάλιση έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης μέσω παραγγελιοληψίας με το σύστημα «ανοικτών τραπεζιών» καθώς και την ασφαλή διαβίβαση δεδομένων στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΠΣ) ΦΗΜ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Α.1173/2022 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ.
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό για τις επιχειρήσεις εστίασης
Όλες οι επιχειρήσεις εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα θα πρέπει πρακτικά μέχρι 1/7/2024 να έχουν προμηθευτεί ταμειακές που θα εκδίδουν προσωρινές αποδείξεις με το σύστημα των ανοικτών τραπεζιών.
Οι αλλαγές αυτές γίνονται γιατί σύμφωνα με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχουν διαπιστωθεί πολλές παρατυπίες, αλλά προτείνονται επίσης λύσεις μέσω νέων φορολογικών μηχανισμών και ταμειακών μηχανών.
Προβλήματα στην Εστίαση
Κατά τους φορολογικούς ελέγχους, η ΑΑΔΕ ανέδειξε αρκετά κοινά προβλήματα:
1. Μηχανισμοί που δεν καταγράφουν τραπέζια και παραγγελίες: Πολλές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν μηχανισμούς που δεν καταγράφουν σωστά τις παραγγελίες και τα τραπέζια, δημιουργώντας κενά στην φορολογική αναφορά.
2. Καταγραφή παραγγελιών εκτός ΦΗΜ: Αντί να καταγράφουν τις παραγγελίες στον φορολογικό μηχανισμό (ΦΗΜ), ορισμένες επιχειρήσεις τις καταγράφουν μόνο σε αρχεία στον υπολογιστή.
3. Δελτία παραγγελίας που ακυρώνονται χωρίς καταγραφή: Πολλές φορές, δελτία παραγγελίας εκδίδονται αλλά είτε ακυρώνονται χωρίς καταγραφή στη φορολογική μνήμη είτε δεν εκδίδεται τελική απόδειξη, δημιουργώντας ανεπίλυτα προβλήματα.
4. Διαγραφή τζίρος εκ των υστέρων: Επιπλέον, παρατηρήθηκε η πρακτική της διαγραφής τζίρου εκ των υστέρων, κάτι που είναι αντίθετο με τις φορολογικές απαιτήσεις.
Λύσεις με Φορολογικούς Μηχανισμούς και Ταμειακές Μηχανές
Η ΑΑΔΕ προτείνει λύσεις μέσω νέων φορολογικών μηχανισμών και ταμειακών μηχανών νέου τύπου:
1. Υποχρεωτική χρήση ειδικών φορολογικών μηχανισμών: Οι επιχειρήσεις εστίασης που δέχονται παραγγελίες εντός του καταστήματός τους υποχρεούνται να χρησιμοποιούν υποχρεωτικά ειδικούς φορολογικούς μηχανισμούς, όπως το ΦΗΜΑΣ εστιατορίου ή η Ταμειακή Μηχανή εστιατορίου.
2. Καταγραφή ανοικτών τραπεζιών και εκκρεμών παραγγελιών: Οι νέοι μηχανισμοί καταγράφουν στη φορολογική μνήμη τους εκκρεμείς παραγγελίες (γνωστά και ως “ανοικτά” τραπέζια) και τις εκκρεμείς προς έκδοση αποδείξεις.
3. Έκδοση “Z” απόδειξης: Ο “Z” αποτελεί μια ειδική απόδειξη που εκδίδεται όταν κλείνουν όλα τα ανοικτά τραπέζια, εξασφαλίζοντας την πλήρη συμμόρφωση με τις φορολογικές υποχρεώσεις.
Ταμειακές Εστίασης
Στην Fulltech συνεργαζόμαστε με τους κορυφαίους προμηθευτές ταμειακών μηχανών. Ταμειακά συστήματα για εμπορικό κατάστημα, για λαϊκή αγορά, για καφετέριες και κάθε είδους επιχείρηση!